maspob
maspob
نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است قالب وبلاگ
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

باعث ايجاد صدا در محل مفصل مي شوند. در اصطلاح پزشكي به اين پديده «كويتيشن» مي گويند. اين شرايط بسيار عادي محسوب مي شوند و نيازمند درمان خاص نيستند. بطور مشابه، با حركت دادن عادي مفاصل، يك تاندون يا يك رباط ممكن است بيش از حد كشيده شده و باعث ايجاد صدا شود. اين شرايط نيز نمي توانند خطري را براي مفصل ايجاد نموده و يك مسئله عادي محسوب مي شوند.
غضروف غير متقارن: همانطور كه قبلاً ذكر شد، غضروف مي تواند به مرور زمان از بين رفته و ظاهر غير متقارن پيدا كند. اين شرايط باعث ايجاد صدا در زمان چمباتمه زدن يا ايستادن مي شود.
گرفتن رباط ها: بافتي كه استخوان ها را به ساير استخوان ها متصل مي كند، در اصطلاح رباط ناميده مي شود و مي تواند با حركت كردن دچار گرفتگي شود. هنگامي كه اين بافت نرم بر روي ساير بافت ها يا استخوان ها گير بيفتد، مي تواند باعث ايجاد صدا از محل مفصل شود. اين شرايط را همچنين مي توان در ارتباط با بافت زخم در محل مفصل نيز مشاهده كرد. در واقع بافت زخم نيز مي تواند باعث ايجاد صدا در هنگام حركت دادن مفصل زانو شود.
زانوي دونده: يكي از مشكلات رايج ديگر در اين حوزه، سندرم درد استخوان كشكك يا زانوي دونده ناميده مي شود. اين شرايط مي تواند باعث ايجاد صدا يا احساس دلخراش در زير استخوان پاتلا يا كشكك زانو شود. شرايط ايجاد شده در اين حالت بيشتر از شنيده شدن، احساس مي شود.
در اكثر موارد، صدا دادن و تق تق زانو مسئله اي كاملاً طبيعي محسوب مي شود. به هر حال، اگر صدا دادن با ورم يا درد مزمن همراه شود، اين شرايط ديگر عادي نيست. ورم و درد نشان دهنده جدي تر بودن مشكل از يك آسيب سطحي در مفصل زانو است و به همين خاطر لازم است براي انجام معاينات لازم با پزشك در اين رابطه ملاقات شود. در ادامه برخي از دلايلي كه لازم است به واسطه آنها و ايجاد صدا از محل مفصل زانو به صورت اورژانسي به پزشك مراجعه شود، ارائه شده اند.

آرتروز: آرتروز باعث نازك شدن غضروف قرار گرفته در انتهاي استخوان ها مي شود. اين شرايط مي تواند باعث سفت شدن سطوح مفصل زانو شده و در شرايط حاد، حتي از بين رفتن سطح خارجي استخوان و معيوب شدن غضروف را نيز به همراه داشته باشد. اين شرايط به خاطر ساييده شدن استخوان ها به يكديگر مي تواند باعث ايجاد صدا در محل مفصل زانو شود. ايجاد اين مشكل با درد براي بيمار همراه است و صداي ايجاد شده در نتيجه آن مداوم مي باشد.
پارگي مينيسك: مينيسك دو حلقه غضروفي سي (C) شكل است كه در دو طرف زانو قرار گرفته است. مينيسك مي تواند بالش مورد نياز براي مفصل را فراهم كرده و حركت هاي آن را روان نمايد. پارگي مينيسك مي تواند به خاطر پيچش ناگهاني يا ساير چرخش هاي شديد ايجاد شده در مفصل زانو ايجاد شود. پارگي و آسيب مينيسك زانو تقريباً همواره با درد و ورم همراه است و مي تواند صداي قابل شنيدن در هنگام حركت مفصل ايجاد نمايد. در صورت مواجه شدن با اين شرايط لازم است در اسرع وقت با پزشك ملاقات شود.
آسيب ديدگي رباط: همانطور كه قبلاً اشاره شد، مفصل زانو از رباط ها و تاندون هاي متعدد تشكيل شده كه همه آنها مستعد آسيب ديدگي هستند. در صورتي كه شما صداي بلند از مفصل زانوي خود شنيديد و در ادامه اين صدا با ورم مفصل همراه بود، ممكن است پارگي يا آسيب ديدگي يكي از رباط هاي مختلف اطراف مفصل زانو براي شما ايجاد شده باشد. در اين شرايط مهم است كه به خاطر داشته باشيد صدا دادن زانو يك مسئله بسياري عادي است، اما هنگامي كه اين صدا دادن با درد يا ورم همراه باشد، اين شرايط ديگر عادي محسوب نمي شود.
كندرو مالاسي پاتلا: اين مشكل يك بيماري است كه در نتيجه افزايش اصطكاك و سايش بين كشكك و استخوان ران ايجاد مي شود و مي تواند صدا دادن زانو و درد در اين ناحيه از بدن را به همراه داشته باشد. اين شرايط معمولاً براي افرادي كه ورزش هايي مثل فوتبال، راگبي، يا تنيس انجام مي دهند، ايجاد مي شود و احتمال مشاهده آن در زنان بيشتر از مردان است. در اين حالت زانو در هنگام خم يا راست شدن صدا مي دهد.
روش هاي تشخيص
در صورتي كه صدا دادن زانو با درد يا ايجاد مشكلات حركتي همراه باشد، لازم است از خدمات پزشكي به منظور تعيين آسيب ديدگي احتمالي كه باعث وارد شدن آسيب به بدن شده، استفاده شود. پزشك در اين شرايط مي تواند وضعيت زانوي بيمار را بررسي كرده و علت صدا دادن آن را مشخص كند. به اين ترتيب پزشك مي تواند روش درماني مناسب براي رفع مشكل را براي بيمار تجويز نمايد.

هنگامي كه صدا دادن زانو با ساير عوارض جانبي همچون درد يا ورم همراه نباشد، آنگاه احتمالاً نيازي به نگراني درباره اين موضوع نيست. در بسياري از مواقع، صدا دادن زانو به خاطر آزاد شدن هواي اضافي جمع شده در محل مفصل است. اين شرايط همچنين مي تواند نشانه اي از تصحيح موقعيت مفصل در هنگام وارد شدن فشار بيش از حد به آن يا ايجاد سايش در محل مفصل باشد. اين شرايط مشابه احساس يا صدايي است كه در هنگام تركاندن مفاصل بند انگشت يا ساير مفاصل بدن ايجاد مي شود.

براي تعيين اينكه چه شرايطي باعث صدا دادن زانو مي شود، پزشك سابقه مشكل بيمار را دريافت كرده و ممكن است سوالات خاص درباره فعاليت هاي اخير بيمار از وي بپرسد. در صورتي كه صدا دادن زانو در هنگام آسيب ديدگي ايجاد شده باشد، مهم است كه اين موضوع در هنگام معاينه به اطلاع پزشك رسانده شود. در صورتي كه اين شرايط با ساير علائم همچون ورم و التهاب زانو همراه باشد، پزشك مي تواند با توجه به علائم ايجاد شده مشكل را تشخيص داده و از روش درمان صدا دادن زانو براي آن استفاده نمايد. ارزيابي هاي بيشتر در اين حالت ممكن است با تهيه عكس راديولوژي يا اسكن ام آر آي (MRI) از مفصل زانو انجام شود. در بعضي موارد، پزشك ممكن است مقداري از مايع مفصلي را از زانو خارج كرده و آن را براي بررسي بيشتر به آزمايشگاه ارسال نمايد. علاوه بر اين پزشك ممكن است از بيمار بخواهد آزمايش خون انجام دهد.

درمان
همانطور كه گفته شد، در درمان صداي زانو ، شرايط معمول و عادي است كه نمي تواند خطري را متوجه زانو نمايد و به همين خاطر اين مشكل به تنهايي نيازمند روش درماني خاصي نيست. به هر حال، در بعضي شرايط صداي زانو بعد از يك آسيب ديدگي يا پارگي در رباط ايجاد مي شود و ممكن است در نتيجه شرايطي مثل ابتلا به آرتروز يا نرمي غضروف كشكك زانو (كندرومالاسي پاتلا) باشد.

به اين ترتيب لازم است درباره وضعيت ايجاد شده با پزشك ملاقات شده و از روش هاي مناسب براي درمان تق تق زانو استفاده شود. در اين شرايط پزشك ممكن است داروهاي تسكين درد و نيز داروهاي ضد التهاب براي بيمار تجويز نمايد. علاوه بر اين ممكن است به بيمار توصيه شود از بريس براي بي حركت كردن زانو و ايجاد امكان بهبود التهاب يا آسيب ديدگي ايجاد شده استفاده نمايد.

در اين زمان معمولاً از بيمار خواسته مي شود با مراجعه به مراكز فيزيوتراپي از يك برنامه توان بخشي به منظور بازيابي قدرت و ثبات مفاصل زانو و بهبود دامنه حركت استفاده كند.

در شرايطي كه موقعيت قرارگيري مفصل زانو در محل صحيح نباشد، پزشك به بيمار كمك مي كند وضعيت مفاصل را تنظيم مجدد كرده و مشكل را بر طرف نمايد. در اين حالت نيز از تمرين هاي كششي و تقويتي براي انجام آن ها در خانه به منظور حمايت از عضلات، تاندون ها و رباط هاي اطراف مفصل و رفع علت صدا دادن زانو و تق تق زانو استفاده مي شود. ضعيف شدن عضله چهار سر ران يكي از دلايل اوليه ايجاد درد زانو است و به همين خاطر انجام تمرين هاي حركتي تقويتي در اين ناحيه مي تواند آن را رفع كند.
منبع : https://drforogh.com/

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۲۴:۳۴ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی