maspob
maspob
نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است قالب وبلاگ
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

براي اطمينان شخص در موارد مختلف و پرونده هاي حساس مي توان براي وكيل، حد و مرز مشخصي را تعيين كرد. اين حد و مرز مشخص مي كند كه وكيل در چه زمينه هايي تا چه زماني از سوي موكل مجاز به انجام فعاليت شده. ودر چه زمينه اي خود فرد بايد شخصا حضور پيدا كند.


طبق اصل ۳۵ قانون اساسي جمهوري اسلامي كشورمان، در تمامي دادگاه ها طرفين دعوا اجازه دارند براي خود وكيل انتخاب نمايند. در صورتي كه نتوانند براي خود وكيل انتخاب كنند، لازم است كه براي آنها شرايط تعيين وكيل ايجاد شود.
لازم به ذكر است كه در كشور ايران و ديگر كشورها متقاضيان براي تصدي شغل وكالت دادگستري لازم است كه تحصيلات مرتبط دانشگاهي گذرانده، مجوزهاي لازم و دوره‌هاي كارآموزي را در كانون وكلا نيز بگذرانند. به عبارت ديگر وكالت نوعي عقد از عقود رايج مي باشد كه ميان موكل و وكيل منعقد شده و وكيل به جاي موكل كاري كه براي وكالت است را انجام خواهد داد.‌


وكيل پايه يك دادگستري

وكيل دادگستري فردي است كه پس از اينكه تحصيلات دانشگاهي در مقطع ليسانس يا بالاتر را گذرانده . پس از اخد مدرك رشته حقوق، فقه، مباني حقوق اسلامي يا همتراز آن از حوزه علميه، در آزموني كه از سوي كانون وكلاي دادگستري هرساله برگزار مي شود، به عنوان كارآموز وكالت پذيرفته شود. از اين آزمون به عنوان امتحاني سخت و طاقت فرسا ياد مي شود كه متقاضاي براي رسيدن به مقام وكيل پايه يك دادگستري بايد معدل لازم و تراز قبولي را كسب كند.
دوره كارآموزي داراي مدت زمان ۱۸ ماه بوده و پس از آن آزمون تشريحي برگزار مي شود كه داراي نمره كتبي و مصاحبه عملي شفاهي مي باشد. افرادي كه در اين آزمون موفق به كسب نمره قبولي در مجموع آزمون كتبي و شفاهي مي‌شوند، در مي تواند در مراسم تحليف حضور پيدا كرده و پس از طي تشريفات و اتيان سوگند، به عنوان وكيل دادگستري يا وكيل پايه يك دادگستري دست يابند.


انواع وكالت

وكالت داراي انواع مختلفي مي باشد كه در زير اقسام آن را معرفي مي كنيم:

1- وكيل تسخيري

هنگام وقوع يك دعواي كيفري در صورتي كه حضور وكيل در دادرسي ضروري باشد به دليل امتناع متهم از پذيرش وكيل يا نداشتن بضاعت مالي براي اين امر، براي دفاع از متهم تخصيص حقوق برابر وكيل تسخيري وارد پرونده مي شود. در اين شرايط با توجه به تشخيص دادگاه از ميان وكلاي دادگستري ، وكيل رايگان براي متهم در نظر گرفته خواهد شد، وكيلي كه به اين صورت وارد پرونده شود، وكيل تسخيري ناميده مي شود.

2- وكيل انتخابي

در مواردي كه فرد شخصا وكيل خود را انتخاب مي كند. وكيل در مراجع قانوني و دعاوي كيفري از حقوق موكل خود دفاع مي كند. به انتخاب وكيل از سوي موكل وكيل انتخاب مي گويند.

3- وكيل معاضدتي

زماني كه اشخاص جهت دفاع از حقوق خود در دعواي حقوقي به وكيل نياز داشته باشند، اما با توجه به موارد خاصي امكان گرفتن وكيل وجود نداشته باشد، با تشخيص عسروحرج موكل از سوي دادگاه يا تشخيص كميسيون معاونت كانون وكلا تعيين مي شود. در اين مواقع وكيلي به صورت رايگان دفاع از حقوق شخص را بر عهده مي گيرد، وكيل تعيين شده با اين شرايط به عنوان وكيل معاضدتي شناخته مي شود.

4- وكيل اتفاقي

در صورتي كه فردي در رشته حقوق تحصيل كرده باشد، ولي شغل او وكالت نباشد و بخواهد به صورت اتفاقي جهت حل مشكلاتي كه بستگان نزديكش در مراجع قانوني قضايي دارند وكالت را بر عهده بگيرد، اين وكالت خارج از چرخه آزمون‌هاي سخت كانون وكلاي دادگستري بوده و از كانون براي اين مورد خاص پروانه وكالت اخذ شده است. وكيل طي مراحل قانوني و پرداخت هزينه هاي مربوطه مي تواند امر وكالت را انجام دهد. به فردي كه از اين طريق براي دفاع از حقوق بستگانش وكالت موردي را بپذيرد وكيل اتفاقي گفته مي شود.


وكيل پايه 2 دادگستري

برخلاف مطالب گفته شده كه در مورد وكيل پايه يك دادگستري بود. وكلاي پايه دو از اختيارات محدود تري برخوردار هستند. اين وكلا صرفاً تنها حق شركت كردن در محاكم كيفري را داشته و تنها اجازه رسيدگي به جرم هاي تعزيري، شلاق، مستجاب كمتر از ۱۰ سال، جزاي نقدي و اقدامات تاميني را داشته. در محاكم حقوقي نيز اختيارات اين وكلا محدود تر مي باشد. وكيل پايه دو دادگستري مي تواند در محاكم حقوقي با خواسته ۵۰۰ ميليون ريال كمتر يا در پرونده‌هايي كه خواسته غير مالي دارند، پرونده را پذيرفته و كار وكالت را انجام دهند.


حدود وكالت

در مورد حدود وكالت طبق مفاد ماده ۶۶۳ قانون مدني، وكيل اجازه انجام قانوني خارج از حدود وكالت را ندارد. طبق مفاد ماده ۶۶۱ قانون مدني اگر وكالت به صورت مطلق داده شود و قيدي در آن نيامده باشد به اداره اموال، ارتباط خواهد داشت.


مورد وكالت

مورد وكالت به امر و يا اموراتي گفته مي شود كه و وكيل به موجب عقد قرارداد وكالت و به نمايندگي از سوي موكل خود لازم است كه به آنها رسيدگي كند. مورد وكالت بايد شامل اموراتي باشد كه موكل توانايي انجام آن ها را داشته باشد و در اين زمينه مانع قانوني وجود نداشته باشد و وكيل نيز لازم است براي انجام آن امور داراي اهليت قانوني باشد.


تعهدات وكيل

زماني كه به سبب تقصير وكيل خسارتي به موكل وارد شود، لازم است وكيل در تصرف و اقدامات خود مصلحت موكل را در نظر گرفته و از اختيارات داده شده تجاوز ننمايد و هر آنچه را كه به جاي موكل خود دريافت كرده به او رد نمايد. اگر براي انجام امري دو يا چند وكيل تعيين شده باشد، هيچ يك نمي‌توانند بدون ديگري در آن امر دخالت نموده و اگر وكيل در توكيل وكالت نداشته باشد، نمي ‌تواند انجام امور را به ديگران واگذار نمايد.
https://silverbookco.com/

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۲۹:۴۹ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی