maspob
maspob
نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است قالب وبلاگ
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

خار پاشنه چيست و چه علل و علائمي دارد ؟ درمان آن چيست؟
خار پاشنه نشت كلسيم است كه باعث ايجاد يك استخوان در زير استخوان پاشنه مي شود. خار پاشنه مستقيما توسط فشار عضلات و رباط ها در طولاني مدت ايجاد مي شود و در افراد داراي اضافه وزن و در ميان ورزشكاراني كه تمام مدت در حال دويدن هستند، شايع تر است. اين بيماري با گذشت زمان توسعه يافته و بيشتر خواهد شد و گاهي خارپاشنه حتي تا حدود دو سانتي متر نيز مي تواند بزرگ شود و رشد يابد. خار پاشنه در مواقع بسياري بي علامت است اما گاهي اين عارضه مي تواند همراه با درد متناوب و مزمن همراه باشد. معمولا بيش از 90 درصد از مشكلات مرتبط با خارپاشنه توسط روش هاي غيرجراحي بهبود مي يابد اما اگر خارپاشنه درمان نشود و درد آن كمتر نشود، عمل جراحي لازم و ضروري است. در ادامه اين بخش از بهداشت و سلامت نمناك با علل و علائم و درمان خار پاشنه آشنا خواهيد شد.

علل خار پاشنه:
خار پاشنه زماني رخ مي دهد كه رسوبات كلسيم در قسمت پايين استخوان پاشنه ايجاد شود، فرايندي كه معمولا طي چند ماه اتفاق مي افتد. خارهاي پاشنه اغلب به علت كشيدگي عضلات و رباط هاي پا، كشش پلانتار فاسيا، و تكرار پاره شدن غشاي پاشنه استخواني اتفاق مي افتد. خارپاشنه در ميان ورزشكاراني كه تمام مدت در حال دويدن و پريدن هستند، بيشتر ديده مي شود. با توجه به تحقيقات انجام شده توسط فيزيوتراپيست ها و پديده ها، اين وضعيت در هر چهار نفر، يكي اتفاق مي افتد. در اين بخش از سلامت نمناك برخي از عوامل مشترك عبارتند از:

سن: سن همراه با عوامل ديگر مي تواند سبب ايجاد خارپاشنه شود و خارپاشنه در زنان و مردان مسن تر شايع است.

اضافه وزن: افراد چاق و داراي اضافه وزن كه ساعتهاي زيادي را مي ايستند، ممكن است دچار اين وضعيت شند.

تمرينات شديد: تمرينات شديد گاهي اوقات ممكن است به اين درد منجر شود. دويدن و پريدن مي تواند موجب فرسودگي پاشنه و قوس كف پا شود.

تمرينات شديد

پاهاي صاف: شكل پا مي تواند خطر ايجاد اين وضعيت را در صورت عدم انعطاف پذيري تاندون آچيلي پا، بدتر كند.

كفش نامناسب: استفاده از كفش هاي بدون پاشنه و يا پاشنه بلند (به ويژه آن هايي كه داراي پاشنه هاي نازك و بلند هستند) سبب افزايش ابتلا به خار پاشنه مي شود.

ناهنجاري هاي مربوط به راه رفتن: راه رفتن به شكل غلط سبب مي شود فشار زيادي روي استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب نزديك پاشنه ي پا وارد شود.

فعاليت روي سطوح سخت: راه رفتن، دويدن يا پريدن مكرر روي سطوح سخت مي تواند موجب فرسودگي پاشنه ي پا شود.

ضربه به پاشنه ي پا: آسيب و ضربه به پاشنه ي پا و پارگي غشايي كه آن را مي پوشاند سبب ايجاد خار پاشنه مي شود.

جنسيت: خار پاشنه در زنان بيشتر از مردان شايع است.

خار پاشنه

بيماري هاي زير مي تواند موجب ايجاد خار پاشنه شوند. اين بيماري ها عبارت اند از:
آرتريت واكنشي (reactive arthritis) يا سندرم رايتر (Reiter’s disease)؛
روماتيسم ستون فقرات (ankylosing spondylitis)؛
بيماري هيپر استوز اسكلتي ايديوپاتيك منتشر (diffuse idiopathic skeletal hyperostosis)؛
پلانتار فاشياتيس (plantar fasciitis).
ايجاد خار پاشنه

عوامل خطر مرتبط با پلانتار فاسيا، عبارتند از:
افزايش سن، كه سبب كاهش انعطاف پذيري پلانتار فاسيا و كاهش پد محافظ پاشنه مي شود.
ديابت.
ايستادن زياد بر روي يك پا در مدت زمان طولاني.
فعاليت هاي بدني شديد.
داشتن پاهاي صاف يا قوس بلند.
درد خار پاشنه

علائم خار پاشنه:
خار پاشنه اغلب هيچ علامتي ندارند. اما مي تواند با درد متناوب يا مزمن همراه باشد - مخصوصا در هنگام پياده روي، دويدن - اگر التهاب در نقطه تشكيل شده ظاهر شود. به طور كلي علت درد، خار پاشنه نيست، بلكه آسيب به بافت نرمي است كه با آن ارتباط دارد. اين بافت نرم فاشيا ناميده مي شود.

بسياري از افراد درد خار پاشنه و پلانتار فاسيا را مانند فرو رفتن چاقو يا پين مي دانند. اين درد در ابتداي صبح پس از بيدار شدن و گذاشتن پاي خود بر زمين بسيار تند و شديد است. در طي روز درد كاهش يافته و به دردي خفيف تبديل مي شود و گاهي درد كاملا در طول روز از بين مي رود. عصر و شب نيز درد افزايش پيدا خواهد كرد و احساس درد بلافاصله پس از نشستن هاي طولاني مدت، بيشتر خود را نشان مي دهد.

تشخيص وجود خارپاشنه
خار پاشنه معمولا با چشم غيرمسلح ديده نمي شود. متخصص و جراح ارتوپدي براي تشخيص دقيق و صحيح اين بيماري، عكس برداري و تصويربرداري ايكس- ري را تجويز مي كند. پزشك پا را قبل از انجام آزمايشات و تصويربردار معاينه خواهد كرد تا هرگونه علائم قرمزي يا التهاب را در آن مشاهده كند.

تشخيص خار پاشنه

درمان هاي غير جراحي براي خار پاشنه:
اگر پاشنه درد داريد كه بيش از يك ماه طول مي كشد، با يك ارائه كننده خدمات بهداشتي مشورت كنيد. او ممكن است براي كاهش درد خارپاشنه توصيه هاي زير را ارائه نمايد :

تمرينات كششي
استفاده از كفش مناسب
بستن ماهيچه ها و تاندون هاي تنش دار
استفاده از وسايل طبي
درمان فيزيوتراپي
تراشه شبانه
درد پاشنه ممكن است به درمان با داروهاي بدون نسخه مانند استامينوفن، ايبوپروفن، يا ناپروكسن پاسخ دهد. در بسياري از موارد يك دستگاه ارتوپدي كاربردي مي تواند علل درد پاشنه و قوس را از جمله عدم تعادل بيومكانيك را اصلاح كند. در برخي موارد تزريق با كورتيكواستروئيد ممكن است براي كاهش التهاب در منطقه انجام شود.

فيزيوتراپي پاشنه

جراحي خار پاشنه :
بيش از 90 درصد افراد با درمان هاي غير جراحي بهتر مي شوند. اگر درمان ها پس از يك دوره 9 تا 12 ماه نتواند علائم خار پاشنه را درمان كند، ممكن است جراحي براي شما لازم باشد.

تكنيك هاي جراحي عبارتند از:
انتشار پلانتار فاسيا

از بين رفتن خار

آزمايش هاي پيش از جراحي يا آزمايش هايي براي تعيين گزينه هاي مطلوب لازم است.

توصيه هاي پس از جراحي
توصيه هاي پس از جراحي مربوط به استراحت، يخ، كمپرس، ارتفاع پاشنه پا و وزن اهميت زيادي دارند. در برخي موارد ممكن است براي بيماران لازم باشد پس از عمل جراحي، از باند، اسپلينت، كست، كفش جراحي، ارمركها يا كاسه استفاده كنند.

عوارض احتمالي جراحي پاشنه
عوارض احتمالي جراحي پاشنه شامل درد عصب، درد پاشنه عادي، بي حسي، عفونت و زخم مي باشد. علاوه بر اين، با وجود پلانتار فاسيا، خطر بي ثباتي، گرفتگي عضلات پا، شكستگي استرس و تاندونيت وجود دارد.

عوارض خار پاشنه

راههاي پيشگيري و جلوگيري از خارهاي پاشنه:
كفش هاي مناسب با پاشنه اي اندازه، انتخاب كنيد. از پوشيدن كفش هاي كاملا تخت و بدون قوس يا با پاشنۀ بسيار بلند براي طولاني مدت خودداري كنيد.
كفش شما بايد مناسب براي هر فعاليتي باشد مثلا در زمان ورزش كفش مناسب ورزشي بپوشيد.
قبل از انجام تمرينات ورزشي بدن را گرم كنيد و تمرينات كششي قبل از هر فعاليت داشته باشيد.
اگر اضافه وزن داريد، كم كردن وزن مي تواند از خار پاشنه جلوگيري كند.
كم كردن وزن

درمان هاي خانگي پلانتار فاسيا يا خارپاشنه
در اين بخش از سلامت نمناك 10 درمان خانگي و گياهي از دل نسخه هاي طب سنتي براي خار پاشنه پا وجود دارد.

1. سركه سيب براي درمان خار پاشنه :
يك حوله را به شكل پاي خود ببريد و آن را در سركه سيب فرو ببريد. حوله خيس شده را در كفش خود قرار دهيد. حتما حوله را در طول روز مرطوب نگه داريد. حداقل يك هفته اين درمان را دنبال كنيد.

در روشي جايگزين، 1/2 فنجان سيب سركه را در يك تابه گرم كنيد و آن را در يك ظرف كوچك كه با آب گرم پر است، اضافه كنيد. پاي خود را در ظرف به مدت 5 تا 10 دقيقه قرار دهيد، 2 بار در روز براي 1 يا 2 هفته اين درمان را تكرار كنيد.

شما همچنين مي توانيد 1 قاشق غذا خوري از سركه سيب و عسل را در يك ليوان آب گرم مخلوط كنيد و آن را دو بار در روز براي 1 يا 2 هفته بنوشيد.

سركه سيب

2. پك يخ براي درمان خار پاشنه:
يك بطري آب را بگذاريد تا يخ بزند و آن را زير پاي خود براي 10 تا 15 دقيقه قرار دهيد.اين كار را بعد از انجام فعاليت شديد و احساس درد فوري انجام دهيد.

توجه: يخ را مستقيما به پوست خود نزنيد، تا از يخ زدگي جلوگيري شود.

3. جوش شيرين براي درمان خار پاشنه:
1/2 قاشق چاي خوري جوش شيرين و كمي آب را مخلوط كنيد تا خميري تهيه شود. اين خمير را روي پاشنه خود قرار دهيد و آن را با باند گاز استريل ببنديد. دو بار در روز اين درمان را تكرار كنيد.

در روشي دوم، 1 قاشق چاي خوري جوش شيرين و 2 قاشق غذاخوري سركه سيب را در يك ليوان آب گرم مخلوط كنيد. آن را يك بار در روز به مدت 2 هفته بنوشيد تا PH بدنتان متعادل شود.

استفاده جوش شيرين

4. نمك اپسوم يا سولفات موثر در درمان خار پاشنه:
نمك اپسوم مي تواند پاشنه شما را تسكين دهد و آرام كند و همچنين مي تواند التهاب را كاهش دهد. 2 تا 3 قاشق غذا خوري نمك اپسوم را در يك وان آب گرم بريزيد. پاشنه آسيب ديده را در ظرف حاوي اين محلول به مدت 10 تا 15 دقيقه قراردهيد و به آرامي پاشنه خود را براي كاهش فشار ماساژ دهيد، سپس كمي مرطوب كننده بزنيد و بخوابيد.

5. روغن نارگيل مناسب براي درمان خار پاشنه :
منطقه آسيب ديده را با روغن نارگيل گرم ماساژ دهيد و بگذاريد چند ساعت بماند تا از درد و التهاب راحت شويد. اين كار را هر روز قبل از رفتن به رختخواب براي جلوگيري از ناراحتي در صبح انجام دهيد.

شما همچنين مي توانيد 1 قاشق غذا خوري روغن نارگيل را هر روز صبح بخوريد.

روغن نارگيل

6. روغن دانه كتان براي درمان خار پاشنه:
1/4 فنجان روغن دانه كتان را در يك ظرف گرم كنيد و سپس يك پارچه را در روغن بگذاريد. اين پارچه را روي منطقه آسيب ديده قرار دهيد و آن را با يك قطعه پلاستيكي پوشش دهيد. يك پد گرم بر روي روكش پلاستيكي براي چند ساعت قرار دهيد. در طول اين مدت، از هر حركتي اجتناب كنيد.

از اين درمان يك بار در روز تا زماني كه از درد رهايي پيدا كنيد، استفاده كنيد.

7. زردچوبه براي بهبود خار پاشنه:
1 قاشق چايخوري پودر زردچوبه را در يك فنجان شير مخلوط و سپس روي حرارت كم گرم كنيد. نوشيدن اين محلول دو بار در روز براي بهبود سريع مفيد است. شما همچنين مي توانيد 500 تا 1000 ميلي گرم كوركومين را 3 بار در روز براي حدود 6 هفته مصرف كنيد. قبل از شروع يك رژيم مكمل، با پزشك خود مشورت كنيد.

استفاده از زردچوبه

8. يونجه براي درمان خار پاشنه:
1 قاشق چاي خوري بذر يونجه را به 1/2 فنجان آب جوش اضافه كنيد. درش را بگذاريد و اجازه دهيد 20 تا 30 دقيقه بجوشد. سپس اين تركيب را از صافي عبور دهيد و به محلول به دست آمده كمي عسل اضافه كنيد. اين چاي را 3 يا 4 بار در روز بنوشيد تا درد و التهاب آرام شود.

9. بوراكس موثر در درمان خار پاشنه :
بوراكس براي درمان خار پاشنه موثر است زيرا كمك مي كند تا سطح هورمون ها و مواد معدني مورد نياز براي سلامت استخوان حفظ شود. براي استفاده و بهره وري از خواص بوراكس 1/2 قاشق چاي خوري بوراكس را با 4 فنجان آب سرد و كلر شده مخلوط كنيد. پاي خود را در اين محلول به مدت 30 دقيقه قبل از خواب خيس كنيد و چند هفته به طور روزانه تكرار كنيد.

استفاده از بوراكس

ورزش هاي مخصوص براي درمان خارپاشنه :
ورزش هاي توصيه شده براي خارهاي پاشنه تسكين دهنده هستند.

1. حوله ورزشي براي درمان خار پاشنه
اين بهترين تمرين براي درمان اين بيماري است. بايد يك حوله بر روي زمين پهن كنيد و سعي كنيد حوله را با استفاده از انگشتان پا نزديك تر كنيد.

درمان خار پاشنه

2. ورزش كمربند براي درمان خار پاشنه
اين ورزش يك جايگزين عالي نه تنها براي خار پاشنه است، بلكه براي مشكلات ديگري است كه مي تواند در پاي شما ظاهر شود. روي زمين بنشينيد، كمرتان را صاف كنيد و پاهاي خود را در مقابل خود قرار دهيد. يك طرف كمربند را در انتهاي پاي خود بگذاريد، و يكي ديگر را با دست خود بكشيد. پس از آن، شما بايد كمربند را به سمت خود بكشيد، در حالي كه كمربند را با پاي خود همان زمان به طرف مقابل مي كشيد. اين كار را براي حدود 20 ثانيه انجام دهيد. 25 ست و 2 تا 3 بار در روز انجام دهيد.

3. توپ و ورزش موثر در درمان خار پاشنه
در اين ورزش، شما بايد يك توپ كوچك را در اطراف با پاي پا خود قرار دهيد. اين كار براي اين مشكل مفيد است و همچنين براي پلنتار فاسيتيس نيز مفيد مي باشد. توپ را زير پايتان رول كنيد. با انجام اين كار، شما مي توانيد پايتان را ماساژ دهيد و آرام كنيد. براي پايان دادن به اين تمرين، توپ را فشار دهيد، آن را به نوك انگشتان خود و به پاشنه خود برسانيد.

ماساژ پاشنه پا

4. رول بطري آب براي كاهش درد خار پاشنه
لازم است يك بطري آب را براي اين ورزش فريز كنيد. بطري را روي زمين بگذاريد، آن را با حوله بپوشانيد و روي آن قدم بگذاريد. اين كار را حداقل 5 دقيقه انجام دهيد و حداقل 3 بار در روز تكرار كنيد. اين تمرين كششي به كاهش درد كمك مي كند زيرا سردي به عنوان يك بي حس كننده موضعي عمل مي كند.

5. شش ساق پا موثر در درمان خار پاشنه
اين يك تمرين بسيار ساده است كه در آن فقط بايد بر روي يك ديوار يا يك ميز با دستان خود تكيه كنيد. روي يك پا در حالي كه پاي ديگرتان را مي كشيد به جلو خم شويد، مثل حركت دادن ميز و اين موقعيت را براي 10 تا 15 ثانيه نگه داريد. اين ورزش به كشش عضلات ساق پا كمك مي كند.

درمان هاي خار پاشنه

ديگر درمان هاي خار پاشنه پا
سونوگرافي كرايول(سنگ شكن)
درمان با كريولتوسنتور يك گزينه درماني كارآمد براي افراد مبتلا به خار پاشنه مي باشد.سونوگرافي كرايول تركيبي از كاربرد انرژي الكترومغناطيسي و سرما درماني براي تسكين درد است. اين دستگاه مانند يك عصاي بزرگ است كه از طريق پا و مچ پا حركت داده مي شود.

تزريق كورتيكواستروئيد و اوزون تراپي
تزريق براي خار پاشنه دو نوع است:

تزريق كورتن براي درمان خار پاشنه

تزريق كورتيكواستروئيد به كاهش دردهاي خار پاشنه كمك مي كند. كورتيزون يك ماده ي استروئيدي است كه عملكرد هورمون هايي را شبيه سازي مي كند كه به طور طبيعي موجب كاهش درد خار پاشنه مي شوند. تزريق استروئيد مي تواند احتمال پارگي تاندون را افزايش دهد.

اوزون درماني خار پاشنه

تزريق ازون، درمان بسيار موثري بوده و مي تواند نقش بسيار اساسي در بهبود وضعيت بيمار داشته باشد. با كمك تزريق گاز ازن در ناحيه پاشنه مي توان التهاب را كم كرد.

طب سوزني
طب سوزني همچنين مي تواند درد و التهاب را از بين ببرد. استفاده از طب سوزني با روش هاي تن و تانگ و با شيوه هاي چيني موجب درمان و كاهش درد خار پاشنه در تعداد زيادي از بيماران خار پاشنه مي شود.

طب سوزني

نكات و راهنمايي هاي اضافي براي افراد دچار خار پاشنه :
پوشيدن كفش هاي مناسب براي محافظت از پاها مهم است.
از پوشيدن كفش هاي نامناسب، تنگ و يا بد اجتناب كنيد.
وزن مناسب داشته باشيد.
رژيم غذايي غني از سبزيجات، ميوه ها و غلات كامل را دنبال كنيد.
فشار را از پاشنه خود دور كنيد، از بالشتك پاشنه يا پد پاشنه بلند در كفش خود استفاده كنيد.
اجازه دهيد پايتان استراحت كند، استراحت براي بهبود سريع ضروري است.
پاي خود را در هنگام استراحت بالا نگه داريد.
هرگز پابرهنه، به ويژه در سطوح سخت راه نرويد.
هميشه كف پاي خود را با بالشتك محافظت كنيد.
قبل از بلند شدن از تخت در صبح، پاها را كش دهيد.
از ايستادن براي ساعتهاي طولاني پرهيز كنيد.
پس از مشاوره با پزشك خود، مكمل هاي كلسيم و منيزيم را مصرف كنيد.
شما همچنين مي توانيد 1000 ميلي گرم مكمل اسيد چرب امگا 3 را دو بار در روز يا 500 ميلي گرم قرص زنجبيل 2 يا 3 بار در روز دريافت كنيد.
پاشنه آسيب ديده را در جلو نور خورشيد صبحگاهي قرار دهيد تا به سرعت بهبود كمك كند.
استرس را كاهش دهيد زيرا مي تواند وضعيت را بدتر كند.
يوگا و مديتيشن نيز مي تواند بسيار مفيد باشد.
منبع: نمناك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۷ بهمن ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۱۰:۴۳ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی